IPOS logo
Menu
Poradnik

Terminal płatniczy – czy to się opłaca?

14.12.2020-4 min.

Ponad 80% punktów detalicznych i usługowych, które pracują na kasach fiskalnych nie umożliwia swoim klientom płatności kartą. Dlaczego tak się dzieje? Odpowiadamy na to pytanie, obalając 8 mitów dotyczących akceptacji płatności kartowych w punktach handlowych.

MIT 1: Polacy niechętnie płacą kartą

Dane Narodowego Banku Polskiego wskazują, że z roku na rok kartą płacimy coraz częściej i coraz mniejsze kwoty. Polska jest także liderem europejskim jeśli chodzi o ilość osób posługujących się kartą zbliżeniowo. Co czwarty Polak płaci w ten sposób za zakupy codziennie lub prawie codziennie. Średnia ta jest trzykrotnie wyższa niż w innych krajach UE. Co ciekawe, plastikowy pieniądz to ulubiona metoda płatności osób powyżej 35 roku życia, czyli konsumentów, którzy za dobra i usługi są w stanie zapłacić więcej

MIT 2: Wszyscy mają przy sobie jakąś gotówkę

Z raportu “Portfel Polaka 2017” wynika, że aż 24% klientów w ogóle nie nosi przy sobie gotówki, a 20% z nas w portfelu ma zaledwie kilka złotych. W dużych sieciach handlowych terminal płatniczy jest standardem. Płatność kartą przyjmowana jest natomiast zaledwie w co piątym punkcie wyposażonym w kasę fiskalną. Z tego powodu małe biznesy mogą tracić przynajmniej ¼ klientów, czyli tych, którzy posługują się niemal wyłącznie plastikowym pieniądzem.

MIT 3: Jeśli klientowi zależy, to pójdzie do bankomatu

Konsumenci są przyzwyczajeni do wygody, jaką dają płatności bezgotówkowe i oczekują możliwości takiego sposobu zapłaty za zakupy. Klient, który na co dzień nie posługuje się gotówką, bankomat odwiedza niechętnie, nawet gdy ten “znajduje się tuż za rogiem”. Wizyta w bankomacie wydłuża ścieżkę zakupową, a konsument zazwyczaj nie wraca już by uregulować rachunek i odebrać zakupy. 

MIT 4: Nie potrzebuję terminala, ponieważ rejestruję sprzedaż na małe kwoty 

Załóżmy jednak, że kupujący pofatygował się wypłacić pieniądze i wraca z banknotem o nominale 50 lub 100 zł. Taka sytuacja to koszmar dla kasjera w piekarni czy kiosku, gdzie kolejka tworzy się szybko, a pojedyncza transakcja to zaledwie kilka złotych. Problemy z wydawaniem reszty stresują sprzedawcę oraz niecierpliwią klientów. Dlatego, wbrew pozorom, terminal płatniczy jest niezbędny w punktach, gdzie paragony opiewają na niewielkie kwoty. Obsługa klienta płacącego kartą jest szybsza, sprawniejsza i pozwala uniknąć pomyłek związanych z wydawaniem pieniędzy.

MIT 5: Za usługi klienci płacą gotówką

Jest odwrotnie. Tam, gdzie rachunek przekracza kilkadziesiąt złotych, np. w gabinetach stomatologicznych, salonach fryzjerskich, warsztatach samochodowych, klienci posługują się plastikowym pieniądzem ze względu na brak tak dużej ilości gotówki w portfelu. W przypadku usług, odsetek płatności kartą to więcej niż połowa wszystkich dokonywanych w transakcji. 

MIT 6: Terminal generuje koszty, ale nie przynosi korzyści

Terminal w punkcie handlowym przekłada się realne zyski. Płatności kartą stanowią 40% wszystkich dokonywanych transakcji. W przypadku sprzedaży detalicznej koszyk klienta kartowego jest o ok. 30% wyższy niż koszyk klienta płacącego gotówką. Brak akceptacji kart oznacza stratę, którą przedsiębiorca odkrywa często dopiero wtedy, kiedy terminal pojawia się w jego sklepie. 

MIT 7: Nie stać mnie na to

To koszty są dla MŚP główną barierą w akceptacji płatności bezgotówkowych. Średnia wysokość abonamentu za dzierżawę terminala wynosi 50 zł. Jednak terminal własność, bez dzierżawy można mieć już za 19 zł/mies, dzięki kasoterminalom. Kasoterminal to urządzenie fiskalne i terminal płatniczy w jednym, czyli idealne rozwiązanie dla osób, które muszą rejestrować sprzedaż na kasie fiskalnej oraz chcą akceptować płatności kartą na jasnych i korzystnych zasadach. Decyzja o zakupie kasoterminala oznacza przystępne warunki prowizji za płatności kartowe – 0,59%+ 10 gr dla kart Visa i Mastercard, bez względu na branżę i ilość dokonywanych transakcji. Dzięki takiej ofercie, na akceptację kart mogą pozwolić sobie nawet najmniejsze punkty detaliczne. 

MIT 8: Biznesom sezonowym nie opłaca się terminal ze względu na długoterminową umowę dzierżawy

Innym ograniczeniem dla przedsiębiorców jest długoterminowa umowa na dzierżawę terminala. Problem ten dotyczy przede wszystkim biznesów sezonowych, takich jak gastronomia, stoiska świąteczne z fajerwerkami lub ozdobami choinkowymi. Jednak i na to jest sposób. Oferta akceptacji kart dla właścicieli sklepów korzystających z kasoterminali jest bardzo elastyczna. Płatności kartowe uruchamiane są na tego typu urządzeniach w formie usługi, dlatego w dowolnym momencie można z nich zrezygnować lub ponownie je włączyć. Innymi słowy: przedsiębiorca płaci za możliwość akceptacji kart tylko wtedy, kiedy chce korzystać z takiej opcji i nie wiąże się wieloletnią umową na dzierżawę. 

Podziel się
Adres siedziby

iPOS Spółka Akcyjna

ul. Klimczaka 1

02 - 797 Warszawa

NIP: 1182096330

    Zobacz również
    • Aktualności
    • Branże
    • Dofinansowanie
    • O nas
    • Akcesoria
    KONTAKT DLA KLIENTÓW
    POMOC TECHNICZNA I SERWIS GŁÓWNY
    Równoległa 4a 02-235 Warszawa biurowiec Bolero, 4p.

    pomoc@ipos.pl

    22 307 37 47

    OFERTA DLA SIECI I FRANCZYZ

    Maciej Hełmecki

    Dyrektor ds. Kluczowych Klientów

    maciej.helmecki@ipos.pl

    608 291 464

      KONTAKT DLA DEALERÓW I SIECI DYSTRYBUCJI
      małopolskie, lubelskie, opolskie, podkarpackie, śląskie

      Maciej Hełmecki

      maciej.helmecki@ipos.pl

      608 291 464

        kujawsko-pomorskie, mazowieckie, podlaskie, pomorskie, warmińsko-mazurskie

        Grzegorz Perłowski

        grzegorz.perlowski@ipos.pl

        502 474 876

          dolnośląskie, lubuskie, łódzkie, świętokrzyskie, wielkopolskie, zachodniopomorskie

          Grzegorz Kulikowski

          grzegorz.kulikowski@ipos.pl

          881 322 279

            IPOS logo

            Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z Polityką Prywatności, gdzie znajdziesz szczegółowe informacje na ten temat.