Jaka kasa fiskalna do gastronomii? | iPOS

Jaka kasa fiskalna do gastronomii?

jaką kasę wybrać do restauracji

Prowadzenie gastronomii jest wymagające pod każdym względem. Nieprawidłowe zarządzanie może sukcesywnie pozbawiać zysków lub wręcz doprowadzić do upadłości, a personel branży HoReCa, to nie zwykli sprzedawcy, ponieważ klient w tym biznesie potrzebuje szczególnej uwagi. Niełatwo jest także spełnić wymogi formalne – sanepid, wyśrubowane warunki przechowywania towaru, koncesje. Do niemałych kosztów prowadzenia lokalu trzeba doliczyć również sprzęt, który będzie wspomagał w prowadzeniu i kontrolowaniu działalności, a jednocześnie spełni obowiązek fiskalny. Przedsiębiorcy często decydują się na kasy fiskalne, ponieważ są pozornie najtańsze. Niestety większość kas nie obsługuje najważniejszych parametrów w gastronomii, dlatego przed zakupem warto przeanalizować i wziąć pod uwagę specyficzne potrzeby biznesu w tym zakresie. Oto 10 funkcji, których powinno dostarczyć urządzenie fiskalne w restauracji.

1. Obsługa kilku paragonów jednocześnie (parkowanie paragonu)

W lokalu z obsługą stolików niezbędna będzie możliwość pracy na kilku paragonach jednocześnie. Kiedy goście zdecydują się coś domówić, kelner może dodać kolejne pozycje do rachunku, a następnie “zaparkować” bieżący paragon i przejść do obsługi innych klientów. Funkcja jest przydatna także w przypadku składania zamówień przy barze. Kiedy rejestracja sprzedaży jest już rozpoczęta, a nabywca potrzebuje chwili na zastanowienie, można obsłużyć kolejną osobę z kolejki, otwierając drugi paragon.

2. Dzielenie paragonu

Nie zawsze podczas składania zamówienia klienci podają informację o tym, że każdy z gości chciałby zapłacić za siebie. Tutaj przydaje się opcja podzielenia wprowadzonych pozycji na osobne paragony i osobne płatności.

3. Płatność kartą

Przez długi czas urządzenia fiskalne i terminale płatnicze były traktowane jak urządzenia z dwóch różnych światów – niesłusznie, ponieważ ich korelacja jest przecież oczywista. Obecnie na rynku dostępne są rozwiązania 2 w 1 – kasoterminale, będące połączeniem sprzętu fiskalnego i terminala płatniczego. Ich zaletą jest cena – przedsiębiorca kupuje urządzenie na własność, więc nie ponosi kosztów dzierżawy terminala, co daje około 3 tys zł oszczędności w okresie użytkowania urządzenia fiskalnego.

4. Dzielenie należności na różne formy płatności

Zdarza się, że klient chce uregulować część rachunku gotówką, część kartą. Warto dać mu taką możliwość i przyjmować hybrydową płatność w ramach jednego narzędzia, by uniknąć pomyłek.

5. Łatwe wystawienie faktury

Faktura wydana od ręki to dziś standard, jednak zwykłe kasy fiskalne nie potrafią dostarczyć tak podstawowej w gastronomii funkcji. Istnieją jednak rozwiązania fiskalne, w których jest to standardem. Kasoterminale do wystawienia faktury potrzebują tylko NIPu klienta. Pozostałe dane pobierają się automatycznie z bazy przedsiębiorców, więc nie ma znaczenia czy klient jest w restauracji po raz pierwszy lub czy zmieniły się jego dane firmowe. Fakturę można opłacić kartą i gotówką na miejscu lub wybrać przelew z terminem płatności.

6. Rozliczenie stanu gotówki i rozliczenie zmiany

Prowadzenie gastronomii oznacza często pracę zmianową. Opcja obsługi gotówki i raport zmianowy w takim przypadku bardzo się przydaje. Jednak możliwość samego ich wydruku, który łatwo zapodziać, to nie wszystko. Konieczne jest, aby takie informacje były przesyłane automatycznie w czasie rzeczywistym do właściciela lokalu, który w każdym momencie może je zweryfikować zdalnie.

7. Współpraca z wagą

W przypadku lokali oferujących jedzenie na wagę przyda się z pewnością kasa współpracująca z wagą. Waga powinna przesyłać informacje o gramaturze do urządzenia fiskalnego, które automatycznie przeliczy cenę dania. Dzięki temu eliminowane są potencjalne błędy w odczycie wartości, a kolejka idzie szybko.

8. Łatwość modyfikacji bazy towarowej kasy

Gastronomia, jak żaden inny biznes opiera się na sezonowości. Nowe menu oznacza konieczność wprowadzenia nowych pozycji do bazy towarowej urządzenia fiskalnego, a także przypisanie im cen i stawek VAT. Robienie tego na klawiaturze kasy jest niewygodne i czasochłonne, co odczuwalne jest przede wszystkim, kiedy ma się więcej niż jeden lokal. Przy wyborze urządzenia fiskalnego dobrze jest zwrócić uwagę na to, jak wygląda procedura dodawania kolejnych pozycji w kasie. Najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest możliwość samodzielnej edycji bazy towarowej z poziomu komputera, bez konieczności podłączania do niego kasy. Nie są do tego niezbędne zaawansowane systemy POS. Tak działają nowoczesne i kompleksowe rozwiązania fiskalne, które można programować zdalnie przy pomocy platformy przygotowanej dla właściciela biznesu. Umożliwiają one intuicyjną zmianę asortymentu, cen i rabatów itd. Wystarczy w dowolnym miejscu na świecie skorzystać z panelu i dokonać zmian, które zostaną przesłane do znajdującego się w restauracji urządzenia fiskalnego.

9. Stały dostęp do danych sprzedażowych

Analiza danych sprzedażowych jest podstawą w procesie podejmowania decyzji biznesowych. Innowacyjne, a zarazem niedrogie urządzenia fiskalne potrafią wysłać informacje o sprzedaży na telefon lub komputer właściciela. Nie trzeba każdego dnia dzwonić i pytać o utarg czy ilość sprzedanych potraw – wystarczy zalogować się do systemu w dowolnym momencie dnia i w dowolnym miejscu. Umożliwia to pełną kontrolę nad tym, co dzieje się w restauracji – m.in. obserwację sprzedaży, ranking najpopularniejszych dań czy rankingi pracowników, a nawet podgląd każdej wykonanej transakcji. Zaglądając w “e- paragony”, można nie tylko nadzorować personel, ale także obserwować preferencje gości – np. analiza tego, w jaki sposób klienci łączą ze sobą zamawiane dania, pozwoli stworzyć trafną ofertę zestawów.

10. Obsługa ilościowej gospodarki magazynowej

Skoro urządzenia fiskalne potrafią prezentować dane o sprzedaży w trybie online, to mogą także informować o dostępności asortymentu na magazynie. Inteligentne systemy uczą się sprzedaży i potrafią przewidzieć zapotrzebowanie na produkty, dbając o to, aby towar nie skończył się w najbardziej nieoczekiwanym momencie.

Wnioski

Najistotniejsze w biznesie gastronomicznym jest sprawne planowanie oraz pełna kontrola nad tym, co dzieje się w lokalu. Od dobrego managera wymaga się, by lokal był dobrze zarządzany, a obsługa sprawna. Tego samego należy wymagać od urządzenia fiskalnego, które powinno przekazywać restauratorom raporty o sprzedaży, magazynie i transakcjach w czasie rzeczywistym. Dynamika prowadzenia gastronomii wymaga, aby takie dane dostępne były online, dzięki czemu zarządzanie biznesem będzie możliwe na odległość, o każdej porze dnia i nocy. Ma to duże znaczenie zwłaszcza w przypadku prowadzenia kilku punktów. Rozwiązania fiskalne powinny być również kompleksowe i przyjmować wszystkie formy płatności – gotówkę, kartę, płatność telefonem, a w przypadku faktury, również przelew.

Zwykłe kasy fiskalne, choć z pozoru tanie, nie odpowiadają na specyficzne potrzeby w branży HoReCa. Jednak, aby korzystać z niezbędnych w gastronomii funkcji nie trzeba inwestować kilku czy nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych w duże, skomplikowane systemy POS. Nowoczesne stanowisko kasowe obsługujące płatności bezgotówkowe można mieć w cenie zwykłej kasy fiskalnej.

 

Terminal za darmo
close slider
Chcesz kupić kasoterminal z dofinansowaniem w ramach Programu Polska Bezgotówkowa?
Zostaw kontakt, oddzwonimy!

 


Administratorem danych osobowych Użytkownika jest iPOS S.A. z siedzibą w Warszawie, e-mail: pomoc@ipos.pl. Dane osobowe przetwarzane są wyłącznie w celu przedstawienia oferty produktów iPOS (podstawa przetwarzania danych to niezbędność do przedstawienia Użytkownikowi oferty) oraz – w przypadku zaznaczenia stosownej zgody – w celu marketingu towarów i usług Administratora oraz przesyłania newslettera (podstawa to zgoda Użytkownika). Dane Użytkownika będą przetwarzane nie dłużej, niż jest to konieczne do przedstawienia oferty lub do czasu cofnięcia zgody, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.

Podanie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby przedstawić ofertę lub otrzymywać informacje handlowe. Użytkownik ma prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego. Użytkownik ma prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie.