Jaka kasa fiskalna do gastronomii? | iPOS

Jaka kasa fiskalna do gastronomii?

jaką kasę wybrać do restauracji

Prowadzenie gastronomii jest wymagające pod każdym względem. Nieprawidłowe zarządzanie może sukcesywnie pozbawiać zysków lub wręcz doprowadzić do upadłości, a personel branży HoReCa, to nie zwykli sprzedawcy, ponieważ klient w tym biznesie potrzebuje szczególnej uwagi. Niełatwo jest także spełnić wymogi formalne – sanepid, wyśrubowane warunki przechowywania towaru, koncesje. Do niemałych kosztów prowadzenia lokalu trzeba doliczyć również sprzęt, który będzie wspomagał w prowadzeniu i kontrolowaniu działalności, a jednocześnie spełni obowiązek fiskalny. Przedsiębiorcy często decydują się na kasy fiskalne, ponieważ są pozornie najtańsze. Niestety większość kas nie obsługuje najważniejszych parametrów w gastronomii, dlatego przed zakupem warto przeanalizować i wziąć pod uwagę specyficzne potrzeby biznesu w tym zakresie. Oto 10 funkcji, których powinno dostarczyć urządzenie fiskalne w restauracji.

1. Obsługa kilku paragonów jednocześnie (parkowanie paragonu)

W lokalu z obsługą stolików niezbędna będzie możliwość pracy na kilku paragonach jednocześnie. Kiedy goście zdecydują się coś domówić, kelner może dodać kolejne pozycje do rachunku, a następnie “zaparkować” bieżący paragon i przejść do obsługi innych klientów. Funkcja jest przydatna także w przypadku składania zamówień przy barze. Kiedy rejestracja sprzedaży jest już rozpoczęta, a nabywca potrzebuje chwili na zastanowienie, można obsłużyć kolejną osobę z kolejki, otwierając drugi paragon.

2. Dzielenie paragonu

Nie zawsze podczas składania zamówienia klienci podają informację o tym, że każdy z gości chciałby zapłacić za siebie. Tutaj przydaje się opcja podzielenia wprowadzonych pozycji na osobne paragony i osobne płatności.

3. Płatność kartą

Przez długi czas urządzenia fiskalne i terminale płatnicze były traktowane jak urządzenia z dwóch różnych światów – niesłusznie, ponieważ ich korelacja jest przecież oczywista. Obecnie na rynku dostępne są rozwiązania 2 w 1 – kasoterminale, będące połączeniem sprzętu fiskalnego i terminala płatniczego. Ich zaletą jest cena – przedsiębiorca kupuje urządzenie na własność, więc nie ponosi kosztów dzierżawy terminala, co daje około 3 tys zł oszczędności w okresie użytkowania urządzenia fiskalnego.

4. Dzielenie należności na różne formy płatności

Zdarza się, że klient chce uregulować część rachunku gotówką, część kartą. Warto dać mu taką możliwość i przyjmować hybrydową płatność w ramach jednego narzędzia, by uniknąć pomyłek.

5. Łatwe wystawienie faktury

Faktura wydana od ręki to dziś standard, jednak zwykłe kasy fiskalne nie potrafią dostarczyć tak podstawowej w gastronomii funkcji. Istnieją jednak rozwiązania fiskalne, w których jest to standardem. Kasoterminale do wystawienia faktury potrzebują tylko NIPu klienta. Pozostałe dane pobierają się automatycznie z bazy przedsiębiorców, więc nie ma znaczenia czy klient jest w restauracji po raz pierwszy lub czy zmieniły się jego dane firmowe. Fakturę można opłacić kartą i gotówką na miejscu lub wybrać przelew z terminem płatności.

6. Rozliczenie stanu gotówki i rozliczenie zmiany

Prowadzenie gastronomii oznacza często pracę zmianową. Opcja obsługi gotówki i raport zmianowy w takim przypadku bardzo się przydaje. Jednak możliwość samego ich wydruku, który łatwo zapodziać, to nie wszystko. Konieczne jest, aby takie informacje były przesyłane automatycznie w czasie rzeczywistym do właściciela lokalu, który w każdym momencie może je zweryfikować zdalnie.

7. Współpraca z wagą

W przypadku lokali oferujących jedzenie na wagę przyda się z pewnością kasa współpracująca z wagą. Waga powinna przesyłać informacje o gramaturze do urządzenia fiskalnego, które automatycznie przeliczy cenę dania. Dzięki temu eliminowane są potencjalne błędy w odczycie wartości, a kolejka idzie szybko.

8. Łatwość modyfikacji bazy towarowej kasy

Gastronomia, jak żaden inny biznes opiera się na sezonowości. Nowe menu oznacza konieczność wprowadzenia nowych pozycji do bazy towarowej urządzenia fiskalnego, a także przypisanie im cen i stawek VAT. Robienie tego na klawiaturze kasy jest niewygodne i czasochłonne, co odczuwalne jest przede wszystkim, kiedy ma się więcej niż jeden lokal. Przy wyborze urządzenia fiskalnego dobrze jest zwrócić uwagę na to, jak wygląda procedura dodawania kolejnych pozycji w kasie. Najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest możliwość samodzielnej edycji bazy towarowej z poziomu komputera, bez konieczności podłączania do niego kasy. Nie są do tego niezbędne zaawansowane systemy POS. Tak działają nowoczesne i kompleksowe rozwiązania fiskalne, które można programować zdalnie przy pomocy platformy przygotowanej dla właściciela biznesu. Umożliwiają one intuicyjną zmianę asortymentu, cen i rabatów itd. Wystarczy w dowolnym miejscu na świecie skorzystać z panelu i dokonać zmian, które zostaną przesłane do znajdującego się w restauracji urządzenia fiskalnego.

9. Stały dostęp do danych sprzedażowych

Analiza danych sprzedażowych jest podstawą w procesie podejmowania decyzji biznesowych. Innowacyjne, a zarazem niedrogie urządzenia fiskalne potrafią wysłać informacje o sprzedaży na telefon lub komputer właściciela. Nie trzeba każdego dnia dzwonić i pytać o utarg czy ilość sprzedanych potraw – wystarczy zalogować się do systemu w dowolnym momencie dnia i w dowolnym miejscu. Umożliwia to pełną kontrolę nad tym, co dzieje się w restauracji – m.in. obserwację sprzedaży, ranking najpopularniejszych dań czy rankingi pracowników, a nawet podgląd każdej wykonanej transakcji. Zaglądając w “e- paragony”, można nie tylko nadzorować personel, ale także obserwować preferencje gości – np. analiza tego, w jaki sposób klienci łączą ze sobą zamawiane dania, pozwoli stworzyć trafną ofertę zestawów.

10. Obsługa ilościowej gospodarki magazynowej

Skoro urządzenia fiskalne potrafią prezentować dane o sprzedaży w trybie online, to mogą także informować o dostępności asortymentu na magazynie. Inteligentne systemy uczą się sprzedaży i potrafią przewidzieć zapotrzebowanie na produkty, dbając o to, aby towar nie skończył się w najbardziej nieoczekiwanym momencie.

Wnioski

Najistotniejsze w biznesie gastronomicznym jest sprawne planowanie oraz pełna kontrola nad tym, co dzieje się w lokalu. Od dobrego managera wymaga się, by lokal był dobrze zarządzany, a obsługa sprawna. Tego samego należy wymagać od urządzenia fiskalnego, które powinno przekazywać restauratorom raporty o sprzedaży, magazynie i transakcjach w czasie rzeczywistym. Dynamika prowadzenia gastronomii wymaga, aby takie dane dostępne były online, dzięki czemu zarządzanie biznesem będzie możliwe na odległość, o każdej porze dnia i nocy. Ma to duże znaczenie zwłaszcza w przypadku prowadzenia kilku punktów. Rozwiązania fiskalne powinny być również kompleksowe i przyjmować wszystkie formy płatności – gotówkę, kartę, płatność telefonem, a w przypadku faktury, również przelew.

Zwykłe kasy fiskalne, choć z pozoru tanie, nie odpowiadają na specyficzne potrzeby w branży HoReCa. Jednak, aby korzystać z niezbędnych w gastronomii funkcji nie trzeba inwestować kilku czy nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych w duże, skomplikowane systemy POS. Nowoczesne stanowisko kasowe obsługujące płatności bezgotówkowe można mieć w cenie zwykłej kasy fiskalnej.

 

Kasoterminale online
close slider

Kasoterminale fiskalne online

Szukasz urządzenia fiskalnego spełniającego wymogi kas online? Poznaj linię kasoterminali iPOS smart.

więcej informacji