MIT 1: Polacy niechętnie płacą kartą
Dane Narodowego Banku Polskiego wskazują, że z roku na rok kartą płacimy coraz częściej i coraz mniejsze kwoty. Polska jest także liderem europejskim jeśli chodzi o ilość osób posługujących się kartą zbliżeniowo. Co czwarty Polak płaci w ten sposób za zakupy codziennie lub prawie codziennie. Średnia ta jest trzykrotnie wyższa niż w innych krajach UE. Co ciekawe, plastikowy pieniądz to ulubiona metoda płatności osób powyżej 35 roku życia, czyli konsumentów, którzy za dobra i usługi są w stanie zapłacić więcej
MIT 2: Wszyscy mają przy sobie jakąś gotówkę
Z raportu “Portfel Polaka 2017” wynika, że aż 24% klientów w ogóle nie nosi przy sobie gotówki, a 20% z nas w portfelu ma zaledwie kilka złotych. W dużych sieciach handlowych terminal płatniczy jest standardem. Płatność kartą przyjmowana jest natomiast zaledwie w co piątym punkcie wyposażonym w kasę fiskalną. Z tego powodu małe biznesy mogą tracić przynajmniej ¼ klientów, czyli tych, którzy posługują się niemal wyłącznie plastikowym pieniądzem.
MIT 3: Jeśli klientowi zależy, to pójdzie do bankomatu
Konsumenci są przyzwyczajeni do wygody, jaką dają płatności bezgotówkowe i oczekują możliwości takiego sposobu zapłaty za zakupy. Klient, który na co dzień nie posługuje się gotówką, bankomat odwiedza niechętnie, nawet gdy ten “znajduje się tuż za rogiem”. Wizyta w bankomacie wydłuża ścieżkę zakupową, a konsument zazwyczaj nie wraca już by uregulować rachunek i odebrać zakupy.
MIT 4: Nie potrzebuję terminala, ponieważ rejestruję sprzedaż na małe kwoty
Załóżmy jednak, że kupujący pofatygował się wypłacić pieniądze i wraca z banknotem o nominale 50 lub 100 zł. Taka sytuacja to koszmar dla kasjera w piekarni czy kiosku, gdzie kolejka tworzy się szybko, a pojedyncza transakcja to zaledwie kilka złotych. Problemy z wydawaniem reszty stresują sprzedawcę oraz niecierpliwią klientów. Dlatego, wbrew pozorom, terminal płatniczy jest niezbędny w punktach, gdzie paragony opiewają na niewielkie kwoty. Obsługa klienta płacącego kartą jest szybsza, sprawniejsza i pozwala uniknąć pomyłek związanych z wydawaniem pieniędzy.
MIT 5: Za usługi klienci płacą gotówką
Jest odwrotnie. Tam, gdzie rachunek przekracza kilkadziesiąt złotych, np. w gabinetach stomatologicznych, salonach fryzjerskich, warsztatach samochodowych, klienci posługują się plastikowym pieniądzem ze względu na brak tak dużej ilości gotówki w portfelu. W przypadku usług, odsetek płatności kartą to więcej niż połowa wszystkich dokonywanych w transakcji.
MIT 6: Terminal generuje koszty, ale nie przynosi korzyści
Terminal w punkcie handlowym przekłada się realne zyski. Płatności kartą stanowią 40% wszystkich dokonywanych transakcji. W przypadku sprzedaży detalicznej koszyk klienta kartowego jest o ok. 30% wyższy niż koszyk klienta płacącego gotówką. Brak akceptacji kart oznacza stratę, którą przedsiębiorca odkrywa często dopiero wtedy, kiedy terminal pojawia się w jego sklepie.
MIT 7: Nie stać mnie na to
To koszty są dla MŚP główną barierą w akceptacji płatności bezgotówkowych. Średnia wysokość abonamentu za dzierżawę terminala wynosi 50 zł. Jednak terminal własność, bez dzierżawy można mieć już za 19 zł/mies, dzięki kasoterminalom. Kasoterminal to urządzenie fiskalne i terminal płatniczy w jednym, czyli idealne rozwiązanie dla osób, które muszą rejestrować sprzedaż na kasie fiskalnej oraz chcą akceptować płatności kartą na jasnych i korzystnych zasadach. Decyzja o zakupie kasoterminala oznacza przystępne warunki prowizji za płatności kartowe – 0,59%+ 10 gr dla kart Visa i Mastercard, bez względu na branżę i ilość dokonywanych transakcji. Dzięki takiej ofercie, na akceptację kart mogą pozwolić sobie nawet najmniejsze punkty detaliczne.
MIT 8: Biznesom sezonowym nie opłaca się terminal ze względu na długoterminową umowę dzierżawy
Innym ograniczeniem dla przedsiębiorców jest długoterminowa umowa na dzierżawę terminala. Problem ten dotyczy przede wszystkim biznesów sezonowych, takich jak gastronomia, stoiska świąteczne z fajerwerkami lub ozdobami choinkowymi. Jednak i na to jest sposób. Oferta akceptacji kart dla właścicieli sklepów korzystających z kasoterminali jest bardzo elastyczna. Płatności kartowe uruchamiane są na tego typu urządzeniach w formie usługi, dlatego w dowolnym momencie można z nich zrezygnować lub ponownie je włączyć. Innymi słowy: przedsiębiorca płaci za możliwość akceptacji kart tylko wtedy, kiedy chce korzystać z takiej opcji i nie wiąże się wieloletnią umową na dzierżawę.