IPOS logo
Menu
Poradnik

Jak pandemia zmieni przestarzały świat kas fiskalnych?

09.04.2020- min.

Kasy fiskalne to przeżytek i choć wszyscy wiedzą, że to sprzęt rodem z poprzedniej epoki, sytuacja w handlu detalicznym spowodowana epidemią koronawirusa jeszcze bardziej podkreśla ich mankamenty. W dobie zbliżającego się kryzysu przestarzała technologia oraz ograniczenia wynikające z konstrukcji tych urządzeń doskwierają jeszcze bardziej. Choć fiskalizacja jest obowiązkowa, tradycyjne kasy nie wspierają przedsiębiorców w prowadzeniu biznesu. Sytuacja gospodarcza dotyka wszystkich, jednak duże sieci handlowe posiadają zasoby i już od dawna inwestują w nowoczesne rozwiązania, które o wiele lepiej pozwalają odnaleźć się w dynamicznym środowisku ekonomicznym. Historycznie kryzysy były zawsze największym impulsem do rozwoju i zmian technologicznych. To, jak pandemia zmienia podejście do kas fiskalnych na naszych oczach, prezentują rozwiązania iPOS. Czy trudna sytuacja już na zawsze zmieni rynek i będzie to definitywny koniec kas fiskalnych jakie znamy?

Przejście na online

Stacjonarne biznesy detaliczne przechodzą na prawdziwy online. Nie chodzi o przenoszenie lokalnych sklepów i punktów usługowych do internetu, a o przejście na rozwiązania które pozwalają na bieżąco, z dowolnego miejsca monitorować sprzedaż przy pomocy komputera czy smartfona i nie wymagają dużych nakładów finansowych czy wiedzy programistycznej. Przykładem tego, jak wiele zmieniają nowoczesne technologie, są kasoterminale iPOS.

Urządzenia te pozwalają na wypełnienie obowiązku rejestracji sprzedaży na urządzeniu fiskalnym oraz przyjmowanie płatności bezgotówkowych bez dzierżawy terminala. To urządzenia inteligentne, które są online nie tylko z nazwy - pozwalają przedsiębiorcy zdalnie zarządzać biznesem. Jak to działa? Każdy właściciel kasoterminala otrzymuje dostęp do platformy iPOS web, dzięki której może w dowolnym obserwować wyniki sprzedaży ze swojego punktu z poziomu np. komputera czy tabletu. System daje także możliwość zdalnej modyfikacji cen, tworzenia bazy asortymentowej czy zarządzania magazynem bez konieczności pojawiania się w punkcie. 

Jak to wygląda w praktyce? 

Elastyczna oferta iPOS pozwala nie ponosić kosztów przedsiębiorcom, którzy musieli lub zdecydowali się zamknąć biznes na czas epidemii. W ten sposób, dzięki nowoczesnym rozwiązaniom, właściciele sklepów nie płacą za usługi, z których nie korzystają, co nie byłoby możliwe w przypadku np. dzierżawy tradycyjnego terminala płatniczego.  

Biznesy, które aktywnie działają - sklepy spożywcze i medyczne, gabinety lekarskie i stomatologiczne, poradnie psychologiczne, restauracje z jedzeniem na dowóz, punkty handlujące materiałami budowlanymi, artykułami pierwszej potrzeby czy środkami czystości od pierwszego tygodnia marca generują znacznie większy ruch w systemie iPOS web. W tych branżach notujemy zwiększoną 10-krotnie liczbę logowań i operacji dokonywanych na kontach iPOS w stosunku do poprzednich okresów. Obserwujemy również znaczny wzrost popularności transakcji bezgotówkowych.

Przez ostatni miesiąc, dbając o zaspokojenie popytu i walcząc o utrzymanie biznesów, aktywni użytkownicy kasoterminali nadzwyczaj ochoczo korzystają z systemu dokonując niespotykanej dotychczas ilości zmian. Właściciele biznesów 8 razy częściej optymalizują ceny i zarządzają bazami asortymentowymi. W przypadku handlu obserwujemy znaczny wzrost zainteresowania przejściem na taryfę z modułem magazynowym. Użytkownicy szczególnie chętnie przyglądają się marżowości czy eksportują proponowane listy zakupów. To tylko dowodzi, jak istotny jest, w ciężkich dla biznesu czasach, dostęp online do najważniejszych “parametrów życiowych” przedsiębiorstwa i możliwość ich zmiany w dowolnym momencie. 

Co słychać u posiadaczy kas fiskalnych?

Brak możliwości szybkiej zmiany cen czy dodania asortymentu, trudność w zarządzaniu dostawami towaru, niemożność szybkiego wyliczenia marży, ręczne liczenie produktów, niedostateczna wiedza o bieżącej sytuacji w sklepie. Oto główne bolączki lokalnych przedsiębiorstw detalicznych, które są ograniczone przestarzałą technologią tradycyjnych kas fiskalnych, której dokuczliwość dodatkowo daje się we znaki w trudnych czasach epidemii.

Zagrożenie koronawirusem oraz dynamika sytuacji ekonomicznej wymaga, by wiele procesów odbywało się automatycznie i online, a kasy fiskalne nie dają tej możliwości. Mali i średni detaliści, którzy wciąż mogą prowadzić działalność obecnie walczą o przetrwanie i utrzymanie miejsc pracy. Przedsiębiorcy czują na plecach oddech zbliżającego się kryzysu, a brak nowoczesnych narzędzi umożliwiających szybkie reagowanie na dynamiczne zmiany nie ułatwia im pracy. 

Zdalne zarządzanie w walce z kryzysem

Jeśli przedsiębiorcy nie przewidzą sytuacji i nie zoptymalizują cen na czas, nie skontrolują marży, będą sprzedawać niektóre artykuły nawet poniżej ceny zakupu, co grozi bankructwem, a upadek kolejnych biznesów oznacza jeszcze większą recesję. Sytuacja jest naprawdę dynamiczna, a ceny u dostawców zmieniają się CODZIENNIE. W tradycyjnych kasach fiskalnych modyfikacja cenników to procedura skomplikowana, czasochłonna, niewygodna, której nie da się wykonać online. Kolejną sprawą jest optymalne zatowarowanie - szybka reakcja na ubytki asortymentu lub spadek sprzedaży niektórych kategorii produktowych. Posiadając kasę fiskalną (a nawet kasę fiskalną online), która jest przecież narzędziem stworzonym do pracy w handlu, nie da się łatwo sprawdzić stanów magazynu ani rankingu sprzedawanych produktów, bo urządzenie nie potrafi wysłać tak podstawowych danych do właściciela.

W dobie szalejącej epidemii zaleca się płatności bezgotówkowe, a to sprawia, że zapłata plastikowym pieniądzem jest obecnie preferowana przez konsumentów. Terminale wciąż jednak nie są popularne w niewielkich sklepach i punktach usługowych, zwłaszcza poza dużymi ośrodkami miejskimi. Z jednej strony sytuacja wymusza na przedsiębiorcach wprowadzenie terminala, z drugiej strony w niepewnych czasach obawę budzą długoterminowe umowy na dzierżawę i ukryte koszty. 

Technologia w służbie przedsiębiorcom

Niespodziewane sytuacje prezentują, jak bardzo rozwój technologiczny jest potrzebny nawet w niewielkich przedsiębiorstwach oraz uczą, że nie warto odkładać na potem przejścia na nowocześniejsze rozwiązania. 

 

Chcesz porozmawiać o tym, jak rozwiązanie iPOS może pomóc w Twojej działalności? Napisz na ipos@ipos.pl
Podziel się
Adres siedziby

iPOS Spółka Akcyjna

ul. Klimczaka 1

02 - 797 Warszawa

NIP: 1182096330

    Zobacz również
    • Aktualności
    • Branże
    • Dofinansowanie
    • O nas
    • Akcesoria
    KONTAKT DLA KLIENTÓW
    POMOC TECHNICZNA I SERWIS GŁÓWNY
    Równoległa 4a 02-235 Warszawa biurowiec Bolero, 4p.

    pomoc@ipos.pl

    22 307 37 47

    OFERTA DLA SIECI I FRANCZYZ

    Maciej Hełmecki

    Dyrektor ds. Kluczowych Klientów

    maciej.helmecki@ipos.pl

    881 322 099

      KONTAKT DLA DEALERÓW I SIECI DYSTRYBUCJI
      małopolskie, lubelskie, opolskie, podkarpackie, śląskie

      Maciej Hełmecki

      Dyrektor ds. Kluczowych Klientów

      maciej.helmecki@ipos.pl

      881 322 099

        kujawsko-pomorskie, mazowieckie, podlaskie, pomorskie, warmińsko-mazurskie

        Grzegorz Perłowski

        Kierownik ds. dystrybucji

        grzegorz.perlowski@ipos.pl

        502 474 876

          dolnośląskie, lubuskie, łódzkie, świętokrzyskie, wielkopolskie, zachodniopomorskie

          Grzegorz Kulikowski

          Kierownik ds. dystrybucji

          grzegorz.kulikowski@ipos.pl

          881 322 279

            IPOS logo

            Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z Polityką Prywatności, gdzie znajdziesz szczegółowe informacje na ten temat.